loading...
Kiristo
محمدامین خلیل پور بازدید : 423 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (2)

بریل کانی سیلیکاتی با ترکیب برلیوم آلومینیوم است که اغلب در گرانیت یافت می شود.همچنین این کانی در سنگ های دگرگونی و یا در رگه ها و حفره های مرمر و لایم استون نیز یافت می شود.بریل منبع اصلی برلیوم در دنیا محسوب می شود.بریل های با کیفیت بالا و به عنوان سنگ قیمتی با نام"زمرد" و رنگ سبز خاصش شناخته می شود.انواع دیگری از بریل های قیمتی شامل "هلیودور(زرد)" "مورگانیت(صورتی)" "گوشنیت(سفید)" می باشند.

 

مابقی در ادامه مطلب

محمدامین خلیل پور بازدید : 551 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (0)

زمرد کبود نوع قیمتی کانی کوراندوم است. کوراندوم از کانی‌های سنگ‌های آذرین است و نوعی آلومین (اکسید آلومینیوم) محسوب می‌شود که ممکن است حاوی مقدار کمی ناخالصی از عناصری همچون تیتانیوم، مس، منگنز، کروم و آهن آغشته شود. وجود این ناخالصی‌ها باعث ایجاد رنگ‌های مختلف مانند آبی، زرد، بنفش، صورتی، نارنجی، و سرخ در یاقوت می‌شود. کوراندوم‌های سرخ‌رنگ یا صورتی با نام یاقوت سرخ شناخته می‌شوند و بقیه رنگ‌ها یاقوت کبود نامیده می‌شوند که البته رنگ آبی تیره بیشتر دیده می‌شود.

یاقوت کبود سنگی تقریباََ کمیاب است که بیشتر در آبرفت‌های سری‌لانکا، در برمه، هند، چین، کامبوج، استرالیا، کنیا، زامبیا، تانزانیا، آنگولا، فنلاند و چک و اسلواکی یافت می‌شود. این سنگ در اسیدها نامحلول است و ذوب نمی‌شود.[۲]

 

مابقی درادامه مطلب

محمدامین خلیل پور بازدید : 180 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (0)

زُمُرُّد گونه‌ای بریل و از سنگ‌های گران‌بها است. این سنگ که از سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم تشکیل شده در سنگهای پگماتیت یافت می‌شود.

واژهٔ زمرد عربی‌شدهٔ «اسماراگدوس» یونانی است. که خود گویا از واژه‌ای سانسکریت به معنی سبز گرفته شده. نام اصلی فارسی آن دوال یا دوبال است. از نظر ترکیب شیمیایی و کانی شناسی، زمرد با فرمول Be3Al2(SiO3)6 از بریلیوم، آلومینیوم و سیلیکات تشکیل شده است که به همراه آکوامارین آبی، مورگانیت صورتی، هلیودور طلایی و بریل با رنگ پریده سبز به خانواده بریل تعلق دارد. بریل خالص بی‌رنگ است. اضافه شدن مقادیر ناچیزی کروم و وانادیوم، رنگ سبز زیبای زمرد را پدید می‌آورد.

 

مابقی درادامه مطلب

محمدامین خلیل پور بازدید : 599 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (0)

لودستون چیست ؟ یک کلمه قدیمی انگلیسی که به معنی راه است وقتی یک تکه از این سنگ را با نخ آویزان می کردند همیشه یک طرف ان به سمت شمال و طرف دیگر آن به سمت جنوب بود. چینی ها آن را جنوب نما می نامیدند . و برای جهت یابی از این وسیله استفاده می کردند . کشف سنگ های ماگنتیت در روم و یونان صورت گرفت . مردم از این سنگ ها برای طلسم استفاده می کردند و معتقد بودند که کسی که از این سنگ ها استفاده می کند نزد افراد محبوب می شود. آن ها هم چنین معتقد بودند اگر زن یک مرد بی وفا یک تکه از این آهن را زیر بالش شوهرش بگذارد شوهر او درخواب کابوس های وحشتناکی را خواهد دید . و با گذاشتن این سنگ ها بر روی سر به صدای خدایان گوش می دادند 

 

مابقی در ادادمه مطلب

محمدامین خلیل پور بازدید : 346 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (0)

هماتیت (به انگلیسیHematite) که در متنهای کهن فارسی به نام شادنه، شادنج، حجرالدم، حجر هندی، آهن چینی، حجرالطور وشابانگ آمده است، با فرمول شیمیایی (Fe2O3) از مجموعه کانی هاست و محلول در اسید کلریدریک تغلیظ شده - با آب و اسید کلریدریک تمیز می‌شود. Fe:۶۹٫۹۴٪ O:۳۰٫۰۶٪ با انکلوزیون‌های Mn,Al,Ti و از نظر شکل بلور: فلسی - دانه‌ای - توده‌ای - نودولار - شعاعی -، رنگ: قهوه ای-قرمز- خاکستری سیاه - سیاه، شفافیتنیمه شفاف - کدر(اپاک)، شکستگی: صدفی، جلا: فلزی - مات، رخ: ندارد، سیستم تبلور: رمبوئدریک و در رده‌بندی اکسید است و منشأ تشکیل آن ماگمائی - هیدروترمال - است.

 

مابقی در ادامه مطلب

محمدامین خلیل پور بازدید : 296 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (0)

مالاکیت تنها به رنگ سبز یافت می شود، البته سبزی که می تواند دارای طیف های سبز به رنگ گل ختمی، تا سبز بسیار تیره یا حتی سبز متمایل به مشکی باشد. این طیف رنگی به شکل راه راه های منظم، پی در پی و دارای ساختاری مانند رنگ است که به صورت خمیدگی های پهن، گنبدی شکل، دارای نوسان در سنگ نمود پیدا می کند. این طیف رنگی از عرض به طول بر روی سنگ حرکت کرده و به سمت سطح خارجی سنگ ادامه پیدا می کند. 

 

مابقی در ادامه مطلب

محمدامین خلیل پور بازدید : 129 دوشنبه 20 مرداد 1393 نظرات (0)

بلورهای آزوریت به شکل تک‌شیب است و اگر این بلورها به اندازهٔ کافی بزرگ باشند که دیده شوند به شکل بلورهای آبی تیرهٔ منشوری دیده می‌شوند. نمونه‌های آزوریت معمولا به شکل توده‌ای تا گلوله‌گلوله و به صورت چکنده دیده شده‌اند. این کانی معمولا با گذر زمان در اثرهوازدگی رنگش روشن تر می‌شود چون سطحش به کانی مالاکیت تبدیل می‌شود. آزوریت در برابر حرارت از بین می‌رود، دی‌اکسید کربن و آب ازدست می‌دهد و به خاکهٔ (پودر) اکسید مس II تبدیل می‌شود.

 


مابقی در ادامه مطلب

تعداد صفحات : 7

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سلام.میخواستم بدونم میخواین در کنار مطالب جغرافیایی مطالب دیگری رو هم بگذارم؟
    شما وکیریستو

    نظر یادتون نره.

    آمار سایت
  • کل مطالب : 51
  • کل نظرات : 17
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 39
  • آی پی امروز : 47
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 577
  • باردید دیروز : 792
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3,707
  • بازدید ماه : 2,117
  • بازدید سال : 16,657
  • بازدید کلی : 156,130